Skupienie uwagi u dziecka – jak rozpoznać problem i jak go rozwiązać?

Problemy z koncentracją u dzieci to jedno z najczęściej zgłaszanych wyzwań przez rodziców. Na co warto zwrócić uwagę?

Paulina Okuniewska
psycholożka, współzałożycielka Brain Family

Problemy z koncentracją u dzieci to jedno z najczęściej zgłaszanych wyzwań przez rodziców. Dzieci, które mają trudności ze skupieniem uwagi mogą napotykać trudności zarówno w szkole, jak i w codziennym życiu.

Jednym z narzędzi, które pomagają w diagnozowaniu przyczyn tych problemów, jest Test Gibsona stosowany przez specjalistów z Brain Family. Test ten pozwala na precyzyjne ocenienie funkcji poznawczych dziecka, takich jak pamięć robocza, przetwarzanie słuchowewizualne, myślenie logiczne czy szybkość przetwarzania informacji, co pozwala na dokładne zrozumienie, co może utrudniać koncentrację.

Jak rozpoznać problem z koncentracją u dziecka?

Jeśli zauważasz, że Twoje dziecko ma problemy z koncentracją, zwróć uwagę na następujące objawy:

 

  • Łatwo się rozprasza – Dziecko nie potrafi skupić się na jednej czynności przez dłuższy czas. Zaczyna zadania, ale ich nie kończy. Często zmienia aktywności, nie dążąc do ukończenia zadania. Może to być oznaką problemów z koncentracją u dzieci. Jeśli jednak dziecko potrafi skupić się na tym co lubi, np. godzinami grać w gry, czy malować, to znaczy, że prawdopodobnie źródło problemów tkwi w innych, słabo rozwiniętych zdolnościach poznawczych.

  • Długo wykonuje jedno zadanie – Na przykład, odrabianie pracy domowej trwa godzinami, a sprawdziany są oddawane niekompletne. Może to świadczyć o trudnościach w skupieniu uwagi. Warto jednak w takim przypadku przyjrzeć się także szybkości przetwarzania oraz poziomowi pamięci roboczej. Jeśli te dwie rzeczy nie działają sprawnie, to nawet dobra koncentracja nie zrekompensuje tego, że dziecko musi wielokrotnie wracać do tego samego materiału, by móc go opracować, czyli np. wielokrotnie czytać to samo polecenie, co wydłuża czas pracy.

  • Zapomina, co właśnie zostało powiedziane – Dziecko zapomina, co mówił nauczyciel lub co zostało powiedziane w trakcie rozmowy. Przez to, wymaga częstego powtarzania tych samych informacji. Może to wywoływać wrażenie ciągłego rozproszenia i wskazywać na problem w skupieniu uwagi. Jednak prawdziwą przyczyną takiego schematu funkcjonowania często jest osłabione przetwarzanie słuchowe. Skoro dziecko nie przetwarza sprawnie komunikatów, to tym samym ich nie rozumie – i wcale nie dlatego, że się nie skupia. 

  • Blokuje się przy zadaniach matematycznych – Zadania, szczególnie te z treścią, mogą przytłaczać dziecko. Zamiast podejść do problemu krok po kroku, dziecko blokuje się i nie potrafi przejść do kolejnego etapu zadania. Czy chodzi tu o brak koncentracji? Niekoniecznie. Taki efekt będą dawać osłabione przetwarzanie słuchowe wespół z niskim poziomem logicznego myślenia. Nie dość, że dziecko ma dużą trudność ze zrozumieniem polecenia, to jeszcze nie potrafi zastosować odpowiedniej kolejności działań.

  • Uczy się dużo, ale bez efektów – Dziecko wkłada dużo wysiłku w naukę, ale nie potrafi przyswojonej wiedzy wykorzystać w szkole. Rodzice, którzy często pomagają dziecku w nauce i widzą, jak się stara, nie rozumieją dlaczego dziecko w szkole nie potrafi tego, co jeszcze poprzedniego dnia umiało w domu. Czyżby w szkole nie mogło się skupić? Bardziej prawdopodobne jest, że za ten stan rzeczy odpowiada słaby poziom logicznego myślenia – dziecko ma jakąś wiedzę, że nie potrafi zastosować jej do innych lub nowych okoliczności. Potrafi rozwiązać zadanie w domu, ale na sprawdzianie, gdy w takim samym zadaniu zmieniona jest kolejność zdań lub chociażby dane, nie wie, co ma zrobić. Drugim potencjalnym źródłem tego typu trudności jest osłabione przetwarzanie słuchowe. Dziecko słabo przetwarza czytane treści, a więc potrzebuje więcej czasu na naukę. W szkole zaś ma trudność z rozumieniem poleceń, co sprawia, że pomimo wiedzy, nie udziela właściwych odpowiedzi.

  • Trudności z czytaniemNauka czytaniaczytanie ze zrozumieniem stają się wyzwaniem. Dziecko ma trudności z przyswajaniem tekstów, co może wskazywać na problem z koncentracją. Z drugiej strony, za czytanie ze zrozumieniem odpowiada w dużej mierze przetwarzanie słuchowe. To jego niski poziom jest odpowiedzialny za trudności w czytaniu, czasami na tyle duże, że jeśli dziecku uda się złożyć litery w słowa a słowa w zdania, to najczęściej nie rozumie ich sensu.

  • Funkcjonuje w chaosie – Dziecko gubi wątki w rozmowie, nie może się skupić na jednym temacie, a także zapomina o zabraniu potrzebnych rzeczy do szkoły czy na wycieczkę. Może to świadczyć o problemach z organizacjąkoncentracją. Przy tego typu chaotycznym funkcjonowaniu, warto zwrócić uwagę także na poziom logicznego myślenia. Jeśli jest niski, dziecku będzie bardzo trudno coś zaplanować czy zorganizować sobie czas. Jego opowieści będą chaotyczne, a nowe sytuacje mogą wzbudzać w nim niepokój. 

Jak rozwiązać problem z koncentracją?

Brain Family, po przeprowadzeniu Testu Gibsona, specjaliści rekomendują odpowiedni program treningowy. Jedną z metod, która może skutecznie pomóc w poprawie koncentracji oraz wzmocnieniu innych zdolności poznawczych, jest trening mózgu metodą BrainRx. Ta nowoczesna metoda bazuje na neuroplastyczności, czyli zdolności mózgu do reorganizacji i wzmocnienia swoich funkcji. Dzięki treningowi BrainRx, dziecko ma szansę na poprawę 7 kluczowych umiejętności poznawczych, takich jak koncentracja, pamięć robocza i długotrwała, przetwarzanie słuchowe i wizualne, myślenie logiczne i szybkość przetwarzania informacji. Są one tak istotne, gdyż to podstawowe narzędzia wykorzystywane przez mózg do uczenia się i rozwijania kompetencji.

Gdy liczba i skala przeżywanych trudności zmniejszają się, jakość życia dziecka rośnie!

Trening mózgu – lepsza koncentracja – wyższa samoocena

Indywidualny trening metodą BrainRx odbywa się w formule 1 na 1 z certyfikowanym trenerem, który dopasowuje program do potrzeb dziecka. Pobocznym, a bardzo korzystnym efektem treningu jest to, że dzięki indywidualnej, intensywnej pracy, dziecko obserwuje własne postępy i zyskuje poczucie sprawczości, a co za tym idzie, jego samoocena i poczucie własnej wartości rosną. Dziecko poszerzając swoje kompetencje, jest bardziej pewne siebie i tego, że sobie poradzi nawet wtedy, kiedy będzie trudno. Dzięki temu, że zdolności poznawcze zaczynają działać lepiej, to poprawia się także koncentracja. Być może zasób koncentracji, który dziecko miało już wcześniej, a teraz poszerzyło, wreszcie będzie mógł być w pełni wykorzystany – nie tylko w tym co, jest łatwe i przyjemne, ale także w tym, co stanowi wyzwanie. 

Dzięki metodzie BrainRx dzieci, które mają problemy z koncentracją, mogą osiągnąć trwałą poprawę swoich umiejętności poznawczych, co przekłada się na lepsze wyniki w nauce i łatwiejsze radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami. Program jest dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka, co sprawia, że jest on skuteczny i odpowiedni, nawet w przypadku trudniejszych problemów z koncentracją.

Połączenie diagnozy Testem Gibsona oraz zastosowanie treningu BrainRx to skuteczna droga do poprawy koncentracji, pamięci i zdolności do nauki u dzieci. Dzięki tej metodzie, dzieci mogą lepiej funkcjonować zarówno w szkole, jak i w codziennym życiu, co wpływa na ich rozwój intelektualny i emocjonalny.